On being manipulated: blood, sweat & tears



Installation with Sanela Nikodijevic, textile printing, wood, lacquer, paint
The Smallest Gallery - Collaboration Space, Graz 2015
Photos by The Smallest Gallery/ Michael Sladek 
Text I Images

Body liquids in connection with emotions form geometric structures and are the focus of this installation, which has been developed for The Smallest Gallery. The artist Sarah Bildstein transmits biological liquids/fluids - each for itself expresses feelings - to different image carriers. Together with the biomedical analyst Sanela Nikodijevic, photographs of blood, sweat and tears were made using microscopic specimens. The patterns and structures, become visible only through enlargement. The each liquid creates it´s own new image tableau and are transformed into objects that interact with one another on an abstract level. Through the joint production process, art and science overlap here with an arrangement of sober artefacts, geometrical forms and stretched terms, which creates space for associative connections. Moments of high emotionality become interesting to science. The manipulative game of emotions, which is transported by means of advertising space, is here interrupted and disjointed. 

 

//

 

Körperflüssigkeiten in Verbindung mit Emotionen bilden geometrische Strukturen und stehen im Mittelpunkt dieser für the smallest gallery entwickelten Installation. Die Künstlerin Sarah Bildstein überträgt biologische Flüssigkeiten – jede für sich selbst Ausdruck von Gefühlen – auf unterschiedliche Bildträger. Gemeinsam mit der biomedizinischen Analytikerin Sanela Nikodijevic wurden Aufnahmen von Blut, Schweiß und Tränen anhand von mikroskopischen Präparaten erstellt. Die erst durch die Vergrößerung sichtbar werdenden Muster und Strukturen – jede Flüssigkeit bringt eine eigene, neue Bildlandschaft hervor – werden durch die Überführung auf Textilien und Holz zu Objekten, die auf einer abstrakten Ebene miteinander interagieren. Durch den gemeinsamen Produktionsprozess überlappen sich hier Kunst und Wissenschaft zu einem Arrangement aus nüchternen Artefakten, geometrischen Formen und gedehnten Begriffen, welches Raum für assoziative Zusammenhänge entstehen lässt. Momente höchster Emotionalität rücken in das wissenschaftliche Interesse. Das ansonsten manipulierende Spiel mit Gefühlen, welches anhand von Werbeflächen transportiert wird, wird hier unterbrochen.